Algemene voorwaarden

BV LMB BUYSSE ALGEMENE VOORWAARDEN

 

Aangezien het voorwerp van de activiteiten van BV LMB Buysse zowel aannemingsovereenkomsten als koopovereenkomsten kan omvatten, worden onderhavige algemene voorwaarden opgesplitst.

 

Voor zuivere aannemingsovereenkomsten is ‘A. Algemene Voorwaarden Aannemingsovereenkomst’ van toepassing.

 

Voor zuivere koopovereenkomsten is ‘B. Algemene Voorwaarden Koopovereenkomst’ van toepassing.

 

Voor gemengde overeenkomsten zijn zowel ‘A. Algemene Voorwaarden Aannemingsovereenkomst’ als ‘B. Algemene Voorwaarden Koopovereenkomst’ op het respectievelijk toepasselijke deel van de overeenkomst van toepassing.

 

A. ALGEMENE VOORWAARDEN AANNEMINGSOVEREENKOMST

 

ARTIKEL A.1 – DEFINITIES

 

A.1.1. Aannemer: LMB Buysse, Besloten Vennootschap naar Belgisch recht met ondernemingsnummer 0714.938.597 (BTW: BE0714938597), gevestigd te 9982 Sint-Laureins, Cocquytpolderdijk (STJ) 5.

 

A.1.2. Algemene Voorwaarden: de onderhavige algemene voorwaarden, met uitsluiting van alle voorgaande en navolgende overeenkomsten gesloten tussen de Aannemer en de Opdrachtgever.

 

A.1.3. Dienst: iedere prestatie die het voorwerp is van de Overeenkomst.

 

A.1.4. Opdrachtgever: de natuurlijke of rechtspersoon die een overeenkomst sluit met de Aannemer.

 

A.1.5. Overeenkomst: iedere overeenkomst waarbij de Aannemer zich verbindt om diensten te leveren waarvoor de Opdrachtgever een prijs dient te betalen.

 

A.1.6. Overmacht: elke omstandigheid die onafhankelijk van de wil van de Partijen ontstaat en die de uitvoering van hun contractuele verplichtingen geheel of gedeeltelijk verhindert of zodanig bemoeilijkt dat de nakoming ervan redelijkerwijs niet kan worden geëist. Hieronder vallen onder andere, maar niet uitsluitend, natuurrampen, oorlog, terrorisme, pandemieën, epidemieën, stakingen, lock-outs, brand, overstromingen, stroomstoringen, wettelijke of overheidsmaatregelen, en andere onvoorziene gebeurtenissen die buiten de controle van de Partijen liggen.

 

A.1.7. Partijen: de Aannemer en de Opdrachtgever samen.

 

ARTIKEL A.2 – TOEPASSINGSGEBIED

 

A.2.1. Behalve bijzondere voorwaarden, vermeld op de voorzijde van de Offerte of van de Bestelbon en ondertekend voor akkoord door de Opdrachtgever, zijn enkel en bij uitsluiting van elk andere, de voorwaarden van toepassing dewelke hieronder zijn vermeld.

 

A. 2.2. De toepassing van deze Algemene Voorwaarden wordt door de Opdrachtgever aanvaard door het enkele feit van het sluiten van de Overeenkomst of de aanvaarding van een oplevering. De

 

 

 

Opdrachtgever erkent kennis genomen te hebben van en akkoord te gaan met de Algemene Voorwaarden die integraal deel uitmaken van de Overeenkomst.

 

ARTIKEL A.3 – TOTSTANDKOMING VAN DE OVEREENKOMST

 

A.3.1. De Overeenkomst komt tot stand op het moment dat de Offerte van de Aannemer door de Opdrachtgever wordt aanvaard, op voorwaarde dat de Offerte niet ouder is dan één maand.

 

Als de Opdrachtgever een oudere Offerte aanvaardt, geldt dit als een nieuw aanbod, uitgaande van de Opdrachtgever. In die omstandigheden kan de Aannemer het aanbod aanvaarden dan wel weigeren.

 

A.3.2. De Overeenkomst komt tot stand op het moment dat de Bestelbon van de Opdrachtgever door de Aannemer wordt aanvaard.

 

ARTIKEL A.4. – VERBINTENISSEN VAN DE PARTIJEN

 

A.4.1. De Aannemer verbindt zich ertoe de Dienst uit te voeren zoals bepaald in de Overeenkomst.

 

A.4.2. De Opdrachtgever verbindt zich ertoe de prijs te betalen die is afgesproken in de Overeenkomst. Deze kan variabel of vast zijn.

 

A.4.3. Indien het een vaste prijs betreft, kan de Aannemer de prijs evenwel aanpassen aan de evolutie van zijn vaste en/of variabele kosten ten gevolge van wijziging in de structuur ervan (grondstoffen, lonen, energie …). De eventuele prijsherziening zal geschieden overeenkomstig de wettelijk toegelaten normen.

 

In dit geval zal de prijswijziging voorafgaand aan de uitvoering van de Dienst ter kennis worden gebracht van de Opdrachtgever.

 

De Opdrachtgever heeft het recht om binnen de acht dagen nadat hij van deze prijswijziging is op de hoogte gebracht, de Overeenkomst op te zeggen.

 

ARTIKEL A.5 – UITVOERINGSTERMIJN

 

A.5.1. De Dienst wordt uitgevoerd binnen de termijn zoals bepaald in de Overeenkomst, rekening gehouden met de gebruikelijke tolerantie eigen aan de aard van de industrie of handel.

 

A.5.2. Indien de Opdrachtgever de goederen, waarop de Dienst betrekking heeft, moet afhalen en hij hierbij in gebreke is, kan een bewaarloon worden aangerekend. Ondertussen draagt de Opdrachtgever het risico.

 

A.5.3. De leveringstermijnen worden enkel bij wijze van inlichting verstrekt en zijn derhalve niet bindend tenzij aldus uitdrukkelijk tussen partijen overeengekomen. Vertraging in de uitvoering kan nooit aanleiding geven tot schadevergoeding of ontbinding van de Overeenkomst.

 

ARTIKEL A.6 – CONTROLE

 

 

 

A.6.1. De Opdrachtgever hoort de geleverde Dienst onmiddellijk te controleren. Klachten dienen bij aangetekend schrijven te worden gesignaleerd aan de Aannemer binnen de acht dagen na de levering. Hierbij moet steeds de datum en het nummer van de factuur worden vermeld.

 

A.6.2. De Aannemer is niet verantwoordelijk voor problemen ingevolge het verkeerd en/of oneigenlijk gebruik van het product, problemen ingevolge overmacht, en ingevolge de daad of opzettelijke fout van eender welk persoon, waaronder de Opdrachtgever of zijn aangestelden.

 

A.6.3. Verborgen gebreken kunnen slechts tot vergoeding aanleiding geven indien zij met bekwame spoed zijn opgespoord en worden ingediend bij aangetekend schrijven en de goederen waarop de Dienst betrekking had inmiddels niet in behandeling werden genomen of werden verwerkt.

 

A.6.4. De eventuele vergoeding zal de prijs van de Dienst niet overschrijden.

 

ARTIKEL A.7 – RETENTIERECHT

 

A.7.1. De door de Opdrachtgever ter beschikking gestelde goederen, die het voorwerp uitmaken van de Dienst van de Aannemer, blijven eigendom van de Opdrachtgever

 

A.7.2. Evenwel heeft de Aannemer het recht om de goederen onder zich te houden zolang de Opdrachtgever de openstaande facturen, interesten en kosten niet heeft voldaan.

 

ARTIKEL A.8 – BETALING

 

A.8.1. Behoudens andersluidende betalingstermijn op de factuur, is de factuur contant betaalbaar.

 

A.8.2. Indien de Opdrachtgever een onderneming is in de zin van art. I.1., eerste lid, 1° WER, en de schuldeiser het verschuldigde bedrag niet op tijd heeft ontvangen, wordt het openstaande bedrag vanaf de daaropvolgende dag van rechtswege en zonder ingebrekestelling verhoogd met de interest tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten zoals bedoeld in artikel 5, tweede lid van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de betalingsachterstand bij handelstransacties.

 

Daarnaast is een forfaitaire kost verschuldigd ten belope van 10% van het factuurbedrag.

 

A.8.3. Indien de Opdrachtgever een consument is in de zin van art. I.1., eerste lid, 2° WER, bedragen de verwijlinteresten de interest tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten zoals bedoeld in artikel 5, tweede lid van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de betalingsachterstand bij handelstransacties, naast een forfaitaire vergoeding waarvan het bedrag gelijk is aan:

 

(a) 20 euro als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk is aan 150 euro,

 

(b) 30 euro vermeerder met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500 euro als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500 euro is,

 

(c) 65 euro vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500 euro met een maximum van 2000 euro als het verschuldigde bedrag hoger dan 500 euro is.

 

ARTIKEL A.9 – OPSCHORTING EN ONTBINDING

 

A.9.1. Bij niet-betaling op de vervaldag, bij wanbetaling, om welke reden dan ook, of bij niet nakoming van zelfs één contractuele verplichting, behoudt de Aannemer zich het recht voor om:

 

hetzij éénzijdig de uitvoering van alle lopende bestellingen te schorsen, en dit na voorafgaande

 

ingebrekestelling, waaraan geen of geen nuttig gevolg werd gegeven binnen de acht dagen, en

 

zonder dat dit voor de medecontractant aanleiding zal kunnen zijn om schadevergoeding te

 

vorderen, maar onverminderd het recht om schadevergoeding te vorderen;

 

hetzij de Overeenkomst, zonder voorafgaande rechterlijke machtiging en na voorafgaande

 

ingebrekestelling waaraan geen of geen nuttig gevolg werd gegeven binnen de acht dagen,

 

éénzijdig te ontbinden, onverminderd het recht om schadevergoeding te vorderen.

 

A.9.2. De Aannemer behoudt zich tevens het recht voor om de Overeenkomst van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling als ontbonden te beschouwen in geval van faillissement of kennelijk onvermogen van de Opdrachtgever.

 

ARTIKEL A.10 – OVERMACHT

 

A.10.1. Elk geval van overmacht of toeval bevrijdt de Aannemer van rechtswege van om het even welke verbintenis, zonder dat onze medecontractant aanspraak zal kunnen maken op schadevergoeding.

 

A.10.2. Ingeval de Aannemer afhankelijk is, voor het nakomen van haar verplichtingen, van bijvoorbeeld de leveringen door een derde, dan zijn deze bepalingen eveneens toepasselijk ingeval van Overmacht of toeval bij deze derde, wanneer de nakoming van onze verplichtingen hierdoor vertraging zou oplopen of verhinderd zou worden.

 

ARTIKEL A.11 – SCHADEBEDING

 

A.11.1. In geval van ongerechtvaardigde annulatie van de bestelling is de Opdrachtgever een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd ten belope van 10% van de waarde van de bestelling, met een minimum van 100 euro en dit onder uitdrukkelijk voorbehoud van de mogelijkheid van een hogere schade te eisen.

 

A.11.2. Wordt de Overeenkomst ongerechtvaardigd geannuleerd door de Aannemer, dan zal deze een gelijke vergoeding verschuldigd zijn aan de Opdrachtgever.

 

ARTIKEL A.12 – EXONERATIEBEDING

 

A.12.1. Behoudens wat betreft hetgeen in huidige Algemene Voorwaarden wordt beschreven in verband met de zichtbare gebreken en de waarborg, is de Aannemer niet gehouden tot welke schadevergoeding dan ook, die rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg zou zijn van door de Aannemer geleverde Dienst.

 

A.12.2. De Aannemer kan slechts aansprakelijk gesteld worden voor zover een zware fout of opzet zou bewezen worden en, ingeval meerdere betrokkenen, slechts in de mate dat haar aandeel in de aansprakelijkheid bewezen wordt.

 

A.12.3. De Aannemer is niet verantwoordelijk voor opzet of grove schuld van haar aangestelden.

 

A.12.4. Indien de aansprakelijkheid van de Aannemer bewezen zou zijn wordt diens aansprakelijkheid beperkt tot de directe schade, met uitsluiting van de indirecte schade, zoals, maar niet beperkt tot de gederfde winst, de financiële of commerciële verliezen, productieverlies, de verhoging van de algemene onkosten, de verhoogde administratiekosten, verlies of beschadiging van gegevens, verlies van contracten, de immateriële schade en het verlies aan cliënteel.

 

A.12.5. Indien de aansprakelijkheid van de Aannemer bewezen wordt, zal haar gehoudenheid beperkt zijn tot het bedrag dat de Aannemer zal ontvangen van haar verzekeraar bedrijfsaansprakelijkheid.

 

ARTIKEL A.13 – INTELLECTUELE EIGENDOMSRECHTEN

 

A.13.1. Alle intellectuele eigendomsrechten, inclusief maar niet beperkt tot auteursrechten, patentrechten, modelrechten, merkenrechten en rechten op knowhow, die voortvloeien uit of verband houden met de werkzaamheden die door de Aannemer worden uitgevoerd, blijven te allen tijde exclusief eigendom van de Aannemer.

 

A.13.2. De Opdrachtgever erkent dat de overdracht van enige materialen, ontwerpen, plannen, rapporten, software, of andere documenten en informatie die door de Aannemer in het kader van deze Overeenkomst zijn ontwikkeld, geen overdracht van de intellectuele eigendomsrechten inhoudt.

 

A.13.3. De Opdrachtgever verkrijgt enkel een niet-exclusief, niet-overdraagbaar gebruiksrecht op de resultaten van de werkzaamheden, uitsluitend voor het doel waarvoor deze resultaten in het kader van deze Overeenkomst zijn verstrekt, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen tussen Partijen.

 

ARTIKEL A.14 – WIJZIGING ALGEMENE VOORWAARDEN

 

A.14.1. De Aannemer behoudt zich het recht voor de Algemene Voorwaarden ten allen tijde te wijzigen. Eventuele wijzigingen zullen van kracht zijn zodra deze schriftelijk aan de Opdrachtgever zijn meegedeeld en zijn automatisch van toepassing op alle nieuwe contracten.

 

ARTIKEL A.15 – SCHEIDBAARHEIDSBEDING

 

A.15.1. Indien een bepaling van de Algemene Voorwaarden ongeldig of niet-afdwingbaar wordt verklaard door een bevoegde rechtbank, blijft de rest van de bepalingen volledig van kracht. De partijen zullen te goeder trouw onderhandelen om een nieuwe bepaling overeen te komen die de oorspronkelijke bedoeling zoveel mogelijk benadert.

 

ARTIKEL A.16 – OVERDRACHT RECHTEN EN VERPLICHTINGEN

 

A.16.1. De Opdrachtgever mag zijn rechten en verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst niet overdragen aan derden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Aannemer.

 

ARTIKEL A.17 – TOEPASSELIJK RECHT

 

A.17.1. Het Belgisch recht is van toepassing op de Overeenkomst.

 

ARTIKEL A.18 – BEVOEGDE RECHTBANK

 

18.1. In geval van betwisting zijn de (ondernemings)rechtbanken of de vrederechter van de plaats van de woonplaats van de Aannemer territoriaal bevoegd.

 

B. ALGEMENE VOORWAARDEN KOOPOVEREENKOMST

 

ARTIKEL B.1 – DEFINITIES

 

B.1.1. Algemene Voorwaarden: de onderhavige algemene voorwaarden, met uitsluiting van alle voorgaande en navolgende overeenkomsten gesloten tussen de Verkoper en de Klant.

 

B.1.2.Goederen: de roerende goederen die het voorwerp uitmaken van de Overeenkomst tussen Verkoper en Klant.

 

B.1.3. Klant: de natuurlijke of rechtspersoon die een overeenkomst sluit met de Verkoper.

 

B.1.4. Overeenkomst: iedere overeenkomst waarbij de Verkoper zich verbindt om goederen te leveren waarvoor de Klant een prijs dient te betalen.

 

B.1.5. Overmacht: elke omstandigheid die onafhankelijk van de wil van de Partijen ontstaat en die de uitvoering van hun contractuele verplichtingen geheel of gedeeltelijk verhindert of zodanig bemoeilijkt dat de nakoming ervan redelijkerwijs niet kan worden geëist. Hieronder vallen onder andere, maar niet uitsluitend, natuurrampen, oorlog, terrorisme, pandemieën, epidemieën, stakingen, lock-outs, brand, overstromingen, stroomstoringen, wettelijke of overheidsmaatregelen, en andere onvoorziene gebeurtenissen die buiten de controle van de Partijen liggen.

 

B.1.6. Partijen: de Verkoper en de Klant samen.

 

B.1.7. Verkoper: LMB Buysse, Besloten Vennootschap naar Belgisch recht met ondernemingsnummer 0714.938.597 (BTW: BE0714938597), gevestigd te 9982 Sint-Laureins, Cocquytpolderdijk (STJ) 5.

 

ARTIKEL B.2 – TOEPASSINGSGEBIED

 

B.2.1. De Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle Overeenkomsten gesloten tussen de Verkoper en de Klant.

 

Behalve bijzondere voorwaarden, vermeld op de voorzijde van de Offerte of van de Bestelbon en ondertekend voor akkoord door de Klant, zijn enkel en bij uitsluiting van elk andere, de voorwaarden van toepassing dewelke hieronder zijn vermeld.

 

B.2.2. De toepassing van de Algemene Voorwaarden wordt door de Klant aanvaard door het enkele feit van het sluiten van de Overeenkomst of de aanvaarding van een levering. De Klant erkent kennis genomen te hebben van en akkoord te gaan met de Algemene Voorwaarden die integraal deel uitmaken van de Overeenkomst.

 

ARTIKEL B.3 – TOTSTANDKOMING VAN DE OVEREENKOMST

 

B.3.1. De Overeenkomst komt tot stand op het moment dat de Offerte van de Verkoper door de Klant wordt aanvaard, op voorwaarde dat de Offerte niet ouder is dan één maand.

 

Als de Klant een oudere Offerte aanvaardt, geldt dit als een nieuw aanbod, uitgaande van de Klant. In die omstandigheden kan de Verkoper het aanbod aanvaarden dan wel weigeren.

 

B.3.2. De Overeenkomst komt tot stand op het moment dat de Bestelbon van de Klant door de Verkoper wordt aanvaard.

 

ARTIKEL B.4. – VERBINTENISSEN VAN DE PARTIJEN

 

B.4.1. De Verkoper verbindt zich ertoe het Goed te leveren zoals bepaald in de Overeenkomst.

 

B.4.2. De Klant verbindt zich ertoe de prijs te betalen die is afgesproken in de Overeenkomst. Deze kan variabel of vast zijn.

 

B.4.3. Indien het een vaste prijs betreft, kan de Verkoper de prijs evenwel aanpassen aan de evolutie van zijn vaste en/of variabele kosten ten gevolge van wijziging in de structuur ervan (grondstoffen, lonen, energie …). De eventuele prijsherziening zal geschieden overeenkomstig de wettelijk toegelaten normen.

 

In dit geval zal de prijswijziging voorafgaand aan de levering van de Goederen ter kennis worden gebracht van de Klant.

 

De Klant heeft het recht om binnen de acht dagen nadat hij van deze prijswijziging is op de hoogte gebracht, de Overeenkomst op te zeggen.

 

ARTIKEL B.5 – LEVERINGSTERMIJNEN

 

B.5.1. De Goederen worden geleverd binnen de termijn zoals bepaald in de Overeenkomst, rekening gehouden met de gebruikelijke tolerantie eigen aan de aard van de industrie of handel.

 

B.5.2. Indien de Klant de Goederen moet afhalen en hij hierbij in gebreke is, kan een bewaarloon worden aangerekend. Ondertussen draagt de Klant het risico.

 

B.5.3. De leveringstermijnen worden enkel bij wijze van inlichting verstrekt en zijn derhalve niet bindend tenzij aldus uitdrukkelijk tussen partijen overeengekomen. Vertraging in de uitvoering kan nooit aanleiding zijn tot schadevergoeding of ontbinding van de Overeenkomst.

 

ARTIKEL B.6 – CONTROLE

 

B.6.1. De Klant hoort de Goederen onmiddellijk in ontvangst te nemen en na te zien. Klachten dienen bij aangetekend schrijven te worden gesignaleerd aan de Verkoper binnen de acht dagen na de levering. Hierbij moet steeds de datum en het nummer van de factuur worden vermeld.

 

B.6.2. De Verkoper is niet verantwoordelijk voor problemen ingevolge het verkeerd en/of oneigenlijk gebruik van het product, problemen ingevolge Overmacht, en ingevolge de daad of opzettelijke fout van eender welk persoon, waaronder de Klant of zijn aangestelden.

 

B.6.3. Verborgen gebreken kunnen slechts tot vergoeding aanleiding geven indien zij met bekwame spoed zijn opgespoord en worden ingediend bij aangetekend schrijven en de Goederen inmiddels niet in behandeling werden genomen of werden verwerkt.

 

B.6.4. De eventuele vergoeding zal de prijs van de Goederen niet overschrijden.

 

ARTIKEL B.7 – EIGENDOMSOVERDRACHT

 

B.7.1. De geleverde Goederen blijven eigendom van de Verkoper tot volledige betaling van hoofdsom, kosten en interesten.

 

B.7.2. Levering geschiedt op risico van de Klant, die zich tegen mogelijke schadegevallen hoort te verzekeren. Het risico gaat over op de Klant vanaf het moment dat de Goederen het magazijn van de Verkoper verlaten.

 

B.7.3. De Klant zal de Verkoper verwittigen indien de Goederen geplaatst worden in een ruimte die door de Klant wordt gehuurd en desgevallend de identiteit en de woonplaats van de verhuurder van deze ruimte bekendmaken.

 

B.7.4. De Klant die ten onrechte weigert de aangeboden Goederen in ontvangst te nemen of af te halen dient de daaruit voortvloeiende kosten, zoals de opslagkosten en de vrachtkosten, te betalen, ongeacht de andere vergoedingen waaronder de afgesproken prijs, de interesten en de forfaitaire verhoging die aan de Verkoper toekomen.

 

ARTIKEL B.8 – BETALING

 

B.8.1. Behoudens andersluidende betalingstermijn op de factuur, is de factuur contant betaalbaar.

 

B.8.2. Indien de Klant een onderneming is in de zin van art. 1.I., eerste lid, 1° WER, en de schuldeiser het verschuldigde bedrag niet op tijd heeft ontvangen, wordt het openstaande bedrag vanaf de daaropvolgende dag van rechtswege en zonder ingebrekestelling verhoogd met de interest tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten zoals bedoeld in artikel 5, tweede lid van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de betalingsachterstand bij handelstransacties.

 

Daarnaast is een forfaitaire kost verschuldigd ten belope van 10% van het factuurbedrag.

 

B.8.3. Indien de Klant een consument is in de zin van art. I.1., eerste lid, 2° WER, bedragen de verwijlinteresten de interest tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten zoals bedoeld in artikel 5, tweede lid van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de betalingsachterstand bij handelstransacties, naast een forfaitaire vergoeding waarvan het bedrag gelijk is aan:

 

(a) 20 euro als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk is aan 150 euro,

 

(b) 30 euro vermeerder met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500 euro als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500 euro is,

 

(c) 65 euro vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500 euro met een maximum van 2000 euro als het verschuldigde bedrag hoger dan 500 euro is.

 

ARTIKEL B.9 – OPSCHORTING EN ONTBINDING

 

B.9.1. Bij niet-betaling op de vervaldag, bij wanbetaling, om welke reden dan ook, of bij niet-nakoming van zelfs één contractuele verplichting, behouden de Verkoper zich het recht voor om:

 

hetzij éénzijdig de uitvoering van alle lopende bestellingen te schorsen, en dit na voorafgaande

 

ingebrekestelling, waaraan geen of geen nuttig gevolg werd gegeven binnen de acht dagen, en

 

zonder dat dit voor de medecontractant aanleiding zal kunnen zijn om schadevergoeding te

 

vorderen, maar onverminderd het recht om schadevergoeding te vorderen;

 

hetzij de Overeenkomst, zonder voorafgaande rechterlijke machtiging en na voorafgaande

 

ingebrekestelling waaraan geen of geen nuttig gevolg werd gegeven binnen de acht dagen,

 

éénzijdig te ontbinden, onverminderd het recht om schadevergoeding te vorderen.

 

B.9.2. De Verkoper behoudt tevens het recht voor om de Overeenkomst van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling als ontbonden te beschouwen in geval van faillissement of kennelijk onvermogen van de Klant.

 

ARTIKEL B.10 – OVERMACHT

 

B.10.1. Elk geval van Overmacht of toeval bevrijdt de Verkoper van rechtswege van om het even welke verbintenis, zonder dat de medecontractant aanspraak zal kunnen maken op schadevergoeding.

 

B.10.2. Ingeval de Verkoper afhankelijk is, voor het nakomen van haar verplichtingen, van bijvoorbeeld de leveringen door een derde, dan zijn deze bepalingen eveneens toepasselijk ingeval van Overmacht of toeval bij deze derde, wanneer de nakoming van de verplichtingen hierdoor vertraging zou oplopen of verhinderd zou worden.

 

ARTIKEL B.11 – SCHADEBEDING

 

B.11.1. In geval van annulatie van de bestelling is de Klant een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd ten belope van 10% van de waarde van de bestelling, met een minimum van 100 euro en dit onder uitdrukkelijk voorbehoud van de mogelijkheid van een hogere schade te eisen.

 

B.11.2. Wordt de Overeenkomst geannuleerd door de Verkoper, dan zal deze een gelijke vergoeding verschuldigd zijn aan de Klant.

 

ARTIKEL B.12 – EXONERATIEBEDING

 

B.12.1. Behoudens wat betreft hetgeen in huidige Algemene Voorwaarden werd beschreven in verband met de zichtbare gebreken en de waarborg, is de Verkoper niet gehouden tot welke schadevergoeding dan ook, die rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg zou zijn van door de geleverde of verkochte Goederen.

 

B.12.2. De Verkoper kan slechts aansprakelijk gesteld worden voor zover diens zware fout of opzet zou bewezen worden en, ingeval meerdere betrokkenen, slechts in de mate dat diens aandeel in de aansprakelijkheid bewezen wordt.

 

B.12.3. De Verkoper is niet verantwoordelijk voor opzet of grove schuld van diens aangestelden.

 

B.12.4. Indien de aansprakelijkheid van de Verkoper bewezen zou zijn wordt diens aansprakelijkheid beperkt tot de directe schade, met uitsluiting van de indirecte schade, zoals, maar niet beperkt tot de gederfde winst, de financiële of commerciële verliezen, productieverlies, de verhoging van de algemene onkosten, de verhoogde administratiekosten, verlies of beschadiging van gegevens, verlies van contracten, de immateriële schade en het verlies aan cliënteel.

 

B.12.5. Indien de aansprakelijkheid bewezen wordt, zal de gehoudenheid beperkt zijn tot het bedrag dat de Verkoper zal ontvangen van diens verzekeraar bedrijfsaansprakelijkheid.

 

ARTIKEL B.13 – INTELLECTUELE EIGENDOMSRECHTEN

 

B.13.1. Alle intellectuele eigendomsrechten, inclusief maar niet beperkt tot auteursrechten, patentrechten, modelrechten, merkenrechten en rechten op knowhow, die voortvloeien uit of verband houden met de werkzaamheden die door de Verkoper worden uitgevoerd, blijven te allen tijde exclusief eigendom van de Verkoper.

 

B.13.2. De Klant erkent dat de overdracht van enige materialen, ontwerpen, plannen, rapporten, software, of andere documenten en informatie die door de Verkoper in het kader van deze Overeenkomst zijn ontwikkeld, geen overdracht van de intellectuele eigendomsrechten inhoudt.

 

B.13.3. De Klant verkrijgt enkel een niet-exclusief, niet-overdraagbaar gebruiksrecht op de resultaten van de werkzaamheden, uitsluitend voor het doel waarvoor deze resultaten in het kader van deze Overeenkomst zijn verstrekt, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen tussen Partijen.

 

ARTIKEL B.14 – WIJZIGING ALGEMENE VOORWAARDEN

 

B.14.1. De Verkoper behoudt zich het recht voor de Algemene Voorwaarden ten allen tijde te wijzigen. Eventuele wijzigingen zullen van kracht zijn zodra deze schriftelijk aan de Klant zijn meegedeeld en zijn automatisch van toepassing op alle nieuwe contracten.

 

ARTIKEL B.15 – SCHEIDBAARHEIDSBEDING

 

B.15.1. Indien een bepaling van de Algemene Voorwaarden ongeldig of niet-afdwingbaar wordt verklaard door een bevoegde rechtbank, blijft de rest van de bepalingen volledig van kracht. De Partijen zullen te goeder trouw onderhandelen om een nieuwe bepaling overeen te komen die de oorspronkelijke bedoeling zoveel mogelijk benadert.

 

ARTIKEL B.16 – OVERDRACHT RECHTEN EN VERPLICHTINGEN

 

B.16.1. De Klant mag zijn rechten en verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst niet overdragen aan derden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Verkoper.

 

ARTIKEL B.17 – TOEPASSELIJK RECHT

 

B.17.1. Het Belgisch recht is van toepassing op deze Overeenkomst.

 

ARTIKEL B.18 – BEVOEGDE RECHTBANK

 

B.18.1. In geval van betwisting zijn de (ondernemings)rechtbanken of de vrederechter van de plaats van de woonplaats van de Verkoper territoriaal bevoegd.